11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Välkommen tillbaka till jobbet, nej förlåt sjuksängen! För det är inte bara vabruari som innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre. Här är de allra bästa tipsen för att du och dina medarbetare ska få en friskare jobbhöst.

1. Skapa en lugnande ritual att ta till när du känner att du blir stressad. En kort serie rörelser vid skrivbordet och ett par djupa andetag är ett exempel.

2. Var ute i naturen. Det finns belägg för att utomhusvistelser bland annat kan höja immunsystemets funktioner. Kanske inspireras av japanska skogsbad?

3. Välj järnrik kost – det finns gott om grönt för den som inte vill äta kött – broccoli, spenat, fullkornsbröd och baljväxter är några exempel. Järnbrist gör dig som bekant trött.

4. Ta pauser på jobbet – gärna med frukt, för att stärka immunförsvaret och fylla på med ny energi.

5. Satsa på sömnen. Samma sak gäller för stora som små: en tydlig kvällsritual kan vara ett knep för att somna bättre. Miljön i sovrummet och att inte jobba för sent är också viktigt.

6. Kom igång med träningen. Vänta inte till nyårslöftet och nästa år! Hösten är starten på arbetsåret, så kör nu istället. Bonus: Slipp ruschen med alla som lovat börja träna. Chefs expert Sofia Grenevall har tips på hur.

7. Var noga med handhygien. Det är möjligt att situationen förbättrats, men för några år sedan visade en undersökning att så många som 6 av 10 struntade i handtvätt efter toabesöket.

För dig som chef är det också viktigt att tänka på att…

…gott ledarskap är särskilt viktigt för att förebygga ohälsa på jobbet. Systematiskt arbetsmiljöarbete är en faktor, men också att chefen är rättvis, stödjande och inkluderande pekades ut som särskilt viktigt i en TCO-rapport 2016.

…inte bara du som chef är viktig, utan såklart också organisationen som sådan, med arbetsplatskultur, tydlighet i mål och utrymme för balans mellan arbete och fritid. Men du har troligtvis större möjligheter än dina medarbetare att påverka detta, så sätt igång!

…vissa förhållanden är extra viktiga för det psykiska välbefinnandet. 5 av dessa är: Jämlikhet på arbetsplatsen, förutsägbarhet (utbyte av information), självständighet goda relationer och rättvisa.

…vissa grupper kan löpa större risk än andra att drabbas av utbrändhet – men du måste fånga upp alla och anpassa ditt ledarskap efter till exempel ålder. Unga är en riskgrupp har nya siffror visat – kanske är de inte är lika benägna att säga till om belastningen blir för hög? ”Som chef bör man checka dem lite mer, men vara tydlig med varför man gör det, att man är mån om att energin ska hålla och inte för att man inte litar på dem,” säger hr-konsulten Maria Ergül i en färsk artikel om stressen bland unga.

 

Källa: chef.se