Hur träffar man fler kunder genom att jobba smartare? Fråga Nathalie, fastighetsmäklare.

Redan från start kände Natalie att mäklaryrket var perfekt för henne, men det var när hon flyttade till Fastighetsbyrån och specialiserade sig på Kungsholmen som det stora lyftet kom. ”På min förra arbetsplats hade jag flera områden. Först var jag lite nervös vid tanken på att bytet till Fastighetsbyrån skulle innebära att bara ha ett. Skulle det innebära hälften så många affärer? Men det visade snart att det var precis tvärtom”, säger Natalie.Det tog inte lång tid för Natalie att komma till rätta på Kungsholmen. Hon gjorde sin första affär redan efter fyra dagar. ”På mitt förra jobb kom jag aldrig över 2 miljoner i omsättning, men det gjorde jag redan första året på Fastighetsbyrån.” Natalie är övertygad om att just specialiseringen på Kungsholmen har varit väldigt viktigt för hennes framgång. ”Med min kunskap om området gör jag ett bättre intryck hos både säljare och köpare. Jag har en annan trovärdighet och tyngd som gör att jag tar hem fler affärer. Säljarna märker att jag har koll på hur förskolorna är, var bussarna går och hur länge mataffären har öppet.” Ur ett långsiktigt perspektiv tror Natalie att det är bra att fokusera på ett område. ”På det här sättet får jag stora möjligheter att bygga upp ett kvalitativt nätverk. Visst, jag jobbar för Fastighetsbyrån men tänker också på mitt eget varumärke. För att lyckas som mäklare behöver du ett bra kontaktnät och få rekommendationer. Jobbar man på ett mindre område går det så mycket fortare att bli igenkänd.” Natalie har också upptäckt att hon inte bara tjänar mer pengar nu, utan att hon också jobbar mindre för dem. ”Innan jobbade jag alla dagar i veckan, men nu har jag insett att det var för att jag la tid på fel saker. Hos Fastighetsbyrån får jag dels en helt annan hjälp med administration och annat som tar tid, men det mindre området gör också att jag kan träffa fler kunder under en dag. I princip så kan jag vara var som helst på Kungsholmen inom 15 minuter”, säger Natalie.