Karriärföretaget Consat växer med ny koncern-vd i spetsen

Ända sedan starten har Consat arbetat proaktivt med innovativa projekt och med över 21 år inom företaget har Martin Wahlgren haft förmånen att se Consat växa. I samband med 30-års jubileet kliver han nu upp som koncern-vd med mål att fortsätta vara ett karriärföretag för sina anställda.

Martins karriär inom Consat är inte ett undantag utan snarare ett exempel på vilka möjligheter det finns att växa inom företaget. Med start som ingenjör har han även fått möjlighet att starta upp en hel mjukvaruverksamhet, varit vice koncernvd och tar nu steget till att bli koncern-vd.

    - Jag känner inte till något bolag i Sverige i vår storlek som håller på med så många spännande projekt som vi gör. Det är en av anledningarna till att jag valde att kliva upp och ta jobbet som koncern-vd, säger Martin.

Inget typiskt konsultföretag

Till skillnad från ett traditionellt konsultföretag som endast hyr ut personal, har Consat en ovanligt hög andel medarbetare som ingår i projekt där Consat ansvarar för själva genomförandet. Detta skapar således en intressant kombination för Consats medarbetare, som både har möjlighet att jobba ute hos kunder och internt tillsammans med kollegor.

Sedan starten för 30 års sedan så finns det såklart mängder av referensprojekt. Ursprunget i Consat är inom utveckling av specialmaskiner. Maskiner som inte går att köpa på hyllan utan där det ofta krävs ett helt nytt tänk kombinerat med mångårig erfarenhet för att lyckas. Ett hett område är 3D teknik där de varit med och utvecklat precisionsskrivare för metall och vävmaskiner som väver kolfiber i 3D.

Ett annat hett område är autonoma fordon och ett av de senaste forskningsprojekteten är Born to Drive. Projektet och idén initierades i fjol av några av Consats ingenjörer och genomförs i samarbete med bl.a.Volvo Personvagnar. Born to Drive går ut på att förbättra logistikprocessen för biltransporter genom att låta nybyggda bilar köra autonomt inne på fabriksområden.

Självklart drar man nytta av att dessa bilar är uppkopplade och just uppkopplade system är ett av Consat mest växande områden. Consat Telematics är Scandinaviens största bolag inom ITS system för kollektivtrafik där man som resenär får reda på när bussen kommer i realtid, på mobilen eller hållplatsskyltar. Företagets teknik användes också för James Bond-bilen i Casino Royal. Information kring kollektivtrafik vid event är extra viktigt och i somras valdes Consat Data som officell IT-leverantör till både Partille och Gothia Cup, världens största ungdomsturneringar.

    - Vi får mängder av spännande förfrågningar och är för tillfället så pass eftertraktade att vi får säga nej till projekt. Vi behöver växa och vill helt klart anställa fler duktiga medarbetare, säger Martin.

Ingenjörer med passion

Utmärkande för Consat är att de ofta genomför tvärfunktionella projekt där flera teknikdiscipliner såsom mekanik, el och mjukvara kommer samman för att lösa ett komplext problem. För att lyckas måste man vara bra på att samarbeta, både sinsemellan kollegor och i relation till kunder och partners. Consat agerar ofta proaktivt gentemot sina kunder genom att ge förslag på helt nya lösningar innan de efterfrågas.

    - Ofta får vi inleda med en förstudie innan det blir ett genomförandeprojekt. Det gäller att våga vara långsiktig och samtidigt ha respekt för att kunderna behöver tid låta idéerna smälta in.

Martin utvecklar vidare:

    - Ingenjörer med passion för teknik är precis vad vi är, även om det låter klyschigt. Vi vill verkligen göra nytta för våra kunder och drivs av att utveckla riktigt bra lösningar. Alla medarbetare har ett positivt driv och en vilja att alltid göra lite mer vilket gör att det är extra kul att arbeta här, man känner en stolthet.

Stor utvecklingspotential

Möjligheten att göra karriär hos Consat finns verkligen, menar Martin. Framförallt har man stora möjligheter att utvecklas inom sin profession genom intressanta och utmanande uppdrag och projekt. Många av företagets mellan-, avdelnings- och gruppchefer har dessutom fått möjligheten till avancemang inom företaget. Det finns flera exempel, Thomas Ottosson, vd för Consats Telematics AB, började på Consat med att göra sitt examensarbete och vd:n för Consat Engineering AB, Magnus Olsson, började som konstruktör.

    - Vi satsar hårt på att bli Karriärföretag 2017. Vi tillhör den exklusiva skaran som har blivit det fyra år i rad men fem hade såklart varit något alldeles extra, avslutar Martin.

På Consats karriärsida finns det mer information om vilka möjligheter det finns att göra karriär inom Consat.

Karriärsida Consat 

Relaterade artiklar

För Titi var Consat alltid det självklara valet

Tvärfunktionella projekt skapar utvecklingspotential för Consats medarbetare

Karriärföretaget Consat växer med ny koncern-vd i spetsen