Medarbetarnas engagemang för DNB framåt

Namn: Anne Grabe Titel: Head of Customer Analysis Northern Europe. Utbildning: Civilekonom i internationell ekonomi med finansinriktning, Uppsala universitet, examen 2004. Vilket är ditt favoritresmål? ”Italien – för maten, miljön och kulturen. Jag älskar att bila runt där med familjen.”

DNB är en innovativ och förändringsbenägen bank som uppmuntrar engagemang och gör goda idéer till verklighet. Delaktighet, en öppen och lärande kultur och olika personligheter är några av bankens framgångsfaktorer.

Anne Grabe har jobbat på DNB i elva år – bland annat som kreditanalytiker och inom investment banking. Att hon ständigt utmanas och utvecklas gör att hon trivs och väljer att fortsätta sin karriär på företaget. – Jag har bytt roll nästan var tredje år vilket har medfört att jag har vuxit med det ökade ansvar jag har fått. Det är motiverande att arbeta för en arbetsgivare som satsar på sina anställda. Eftersom jag själv har varit på olika delar av banken hoppas jag kunna bidra till att stimulera mina medarbetare att våga ta sig an nya utmaningar, säger Anne, Head of customer analysis Northern Europe, som i dag är chef över en grupp analytiker i Sverige och Finland. Goda förutsättningar Som medarbetare på DNB får du rätt förutsättningar för att ta dig an de utmaningar som ges –samtidigt som du får ta ett stort ansvar tidigt i karriären. – DNB bryr sig om sina medarbetare, själv fick jag som ny i banken bra stöttning av erfarna kollegor och dessutom tilldelades jag en erfaren mentor när jag fick min första chefsposition, säger Anne och fortsätter: – Jag har små barn och det är en självklarhet för banken att kunna kombinera familjeliv och karriär. Att hitta en bra balans är viktigt. Delaktiga medarbetare För en tid sedan startade DNB initiativet ”Beat the Bank”, ett mini-acceleratorprogram för interna innovatörer som fick möjlighet att presentera en produktidé som kan lösa ett kundproblem. Medarbetarnas engagemang leder till att banken blir mer konkurrenskraftig och ligger i framkant av teknologisk utveckling, menar Anne. – Alla medarbetare är delaktiga i DNB:s utveckling och framgång. Vi strävar efter att vara en agil bank, säger hon och fortsätter: – Det vinnande bidraget i årets upplaga är en superenkel internetbank, enkel och intuitiv för alla. DNB är mitt uppe i en spännande digitaliseringsresa och ”Beat the bank” är bara ett exempel på hur vi integrerar innovation i den dagliga verksamheten. Innovativt och kreativt bolag DNB finns i 19 länder och är en av de ledande nordiska aktörerna inom bank och försäkring. Verksamheten i Sverige har cirka 400 anställda. – Det är en styrka att vi är en relativt liten spelare på den svenska marknaden, vi har korta beslutsvägar och kan agera mer agilt samtidigt som vi har en storbanks produktutbud. Vi har en öppen och lärande företagskultur och varje individuell rekrytering är viktig för oss. Samtidigt som vi är relativt små i Sverige, är DNB en global bank. Vi strävar efter mobilitet mellan våra internationella kontor och vi uppmuntrar medarbetare att åka på utbyte till exempelvis London, New York eller Oslo och ger dem möjlighet att arbeta inom olika produktområden, säger Anne och fortsätter: – Vi vill hitta olika profiler och kompetenser med rätt personlighet, driv och motivation.