Möt vår kollega Fredrik Ternström

Marketing Communication på Surface Exploration Drilling-divisionen


Jag kommer ursprungligen från Göteborg men bor för närvarande i Örebro tillsammans med min sambo och vår lille son. Jag arbetar på Epiroc som Project Manager – Brand Communication. På fritiden umgås jag helst med familjen eller tränar på gymmet.

Jag är även intresserad av att studera filosofi, människans medvetande och beteende. Detta tror jag är till stor nytta när man arbetar med kommunikation.

Jag har en examen i reklam och marknadsföring och jobbade tidigare mest på reklambyråer. För några år sedan bestämde jag mig för att pröva mina vingar på ”andra sidan bordet” och sökte kommunikationsjobb på en marknadsavdelning. Det var då jag började min karriär på Atlas Copco, numera Epiroc. Och det är ett karriärsteg jag inte ångrar.

“Under de tre år som gått har jag aldrig känt att det varit tråkigt att gå till jobbet. Utmanande, tuff, stressigt – javisst. Men aldrig tråkigt. När du jobbar här vet du aldrig vad som kommer din väg. Ingen dag är den andra lik, vilket är något jag verkligen gillar.” - Fredrik Ternström
___________


I min yrkesroll har jag strategiskt ansvar för hur vår divisions varumärke kommuniceras. Det innebär att leda olika projekt vars mål är att ytterligare stärka vårt varumärke. Det gångna året har varit mycket spännande på flera olika nivåer. Framför allt beroende på att affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik tillsammans med divisionen Hydraulic Attachment Tools nu bildar ett separat bolag, Epiroc.

Mina kollegor och jag har tillsammans jobbat med utvecklingen av det nya varumärket Epiroc. Jag har varit involverad i många olika relaterade projekt både på divisions- och gruppnivå, som till exempel arbetet med att byta ut varumärken på foton och videor från Atlas Copco till Epiroc, skapa nya riktlinjer för varumärkets identitet för rörlig bild och arbeta med vår nya webb.

En väl fungerande marknadskommunikation är ett mycket viktigt verktyg både när det gäller att uppnå affärsmål och finansiella mål. Därför anser jag att själva strategin bakom kommunikation är så viktig. Till stor del handlar det om att förstå såväl våra befintliga som potentiella kunder. Vi kan inte gissa oss till hur folk tänker utan måste ta reda på hur våra målgrupper upplever oss som varumärke.

Vi måste helt enkelt veta vilka vi pratar med så att vi kan säga rätt saker. Just nu ansvarar jag för ett pågående projekt om kundupplevelser och kundresekartor som kommer att ge oss bättre insikt om våra målgrupper. En stor utmaning, visst, men också ett mycket stimulerande projekt.