På Reitan Convenience Sweden är kunden högsta chef

På RCS arbetar samtliga medarbetare efter devisen att kunden är högsta chef, såväl på Servicekontoret som i butikskoncepten Pressbyrån och 7-Eleven. Här arbetar man också med att skapa spännande karriärmöjligheter i en platt organisation, något som sker via kompetensutveckling i sidled.

För RCS är det viktigt att få saker och ting gjorda på ett snabbt och effektivt sätt vilket kräver en kort väg mellan beslut och handling. Därför har företaget medvetet valt en platt organisation som möjliggör att allas idéer blir hörda och snabbt kan nå rätt person.

Hela organisationen arbetar efter den gemensamma värderingen att sätta kunden i centrum. Enligt Nozha Amezeane, rekryterare på HR-avdelningen, och Dunja Artak, Distriktschef på RCS, är värderingarna en bidragande orsak till företagets engagerade och drivna medarbetare.

”Kunden är vår högsta chef”

På RCS delar alla  samma grundläggande värderingar, med ”Kunden är vår högsta chef” i spetsen. Det är viktigt att hitta kundorienterade och engagerade franchisetagare. Servicekontoret finns till för att franchisetagarna ska kunna driva sin butik på bästa sätt och erbjuda kunderna den bästa servicen. Nozha säger: 

Att kunden kommer först det säger sig självt, för allt börjar och slutar i butik. Allt som vi på Servicekontoret gör utgår från tanken ”kommer detta att gynna butiken”. Så tänker jag i alla beslut jag tar.

Dunja arbetar som Distriktschef på Driften, avdelningen på RCS som är huvudkontakt mellan franchisetagaren och Servicekontoret. Hon förklarar kundförhållandet:

Min högsta chef blir franchisetagarna och deras blir i sin tur slutkunden som handlar i butik. Det gör mig extremt stolt att jobba på det här företaget som visar ett stort engagemang och driv och där vi jobbar med hjärtat.

En blandad skara

RCS har en stark tro på duktiga människor som fokuserar på att få saker gjorda. Företagets filosofi är att bygga kompetenta medarbetare genom tillit och handlingsutrymme. Dunja berättar att de på RCS är en brokig blandning, där mångfalden är påtaglig på såväl Servicekontoret som i butik. Med en stor variation av nationaliteter bland medarbetare och franchisetagarna, spelar det ingen roll om du är man, kvinna, ung eller gammal. På RCS är rekryteringen helt kompetensbaserad. Så har man arbetat sedan företaget grundades.

För Nozha är styrkan med RCS att de ger drivna och engagerade entreprenörer möjligheten att uppfylla sin dröm om att driva eget. Som rekryterare är det otroligt roligt att se hur dessa personer utvecklas. Många av företagets franchisetagare har, innan de tar en egen butik, tidigare arbetat som säljare på Pressbyrån eller 7-Eleven.

Ett unikt traineeprogram

Dunja började själv som trainee på RCS ettåriga traineeprogram. Genom att spendera en månad på Servicekontorets alla avdelningar, samt en tid i varje butikskoncept, fick hon en grundlig inblick i företaget med allt från inköp och marknad till rekrytering och coaching av franchisetagare. Dunja förklarar: 

Vill man gå ett lärorikt och utvecklande traineeprogram ska man verkligen göra det hos oss på RCS. Efter året som går ut på learning by doing, börjar man ofta som Distrikschef med stora utvecklingsmöjligheter. En av våra Regionchefer som idag sitter i ledningsgruppen är en före detta trainee och likaså är vd:n i Norge.

Nya utmaningar genom intern rörlighet

Enligt Nozha är karriärmöjligheterna oändliga på RCS där fokus läggs på kompetensutveckling i sidled till nya yrkesområden. Franchisetagare erbjuds nya utmaningar att ta sig an större butiker och när RCS rekryterar Distriktschefer försöker Nozha och hennes kollegor alltid öppna möjligheten för franchisetagarna att söka. Nozha avslutar:

Även på Servicekontoret erbjuds goda möjligheter till intern rotation. Vanligt är att man som Distriktschef med stor kunskap om butik går över till andra avdelningar såsom marknad och inköp. Hela företagskulturen på RCS genomsyras av att vi vågar satsa.

Dunja avslutar med att poängtera att det på RCS är högt i tak och fritt fram att själva säga vad du har för ambitioner. Eftersom samarbetet mellan avdelningarna är såpass tight finns stora möjligheter att sätta sig in i andras arbete och däri upptäcka om du vill accelerera och utvecklas inom ett annat område.