Vad gör man i strävan för att bli Sveriges bästa IT-avdelning?

Med målet att skapa Sveriges bästa IT-avdelning etablerade PwC en ny IT-enhet 2014. Idag arbetar revisionsbyråns avdelningar tillsammans för att säkerställa IT-leveransen och här får medarbetarna vara en del av det strategiska tänket.

Den nya enhetens uppdrag blev att vara en tydlig länk mellan de olika avdelningarna och IT. En av nyckelpersonerna i sammanhanget kom att bli projektledaren Carima Fagerberg som var i kontakt med PwC via ett konsultuppdrag 2014. Sex månader in i uppdraget skapades den nya enheten varpå Carima blev tillfrågad att ta rollen som Business Relationships Manager. Vi fick en pratstund med Carima som berättar om den spännande utvecklingen av PwC:s IT-avdelning samt varför hon älskar att arbeta på PwC.

Ett tydligt gränssnitt

Styrkan med PwC:s IT-avdelning är idag enligt Carima att det finns ett tydligt gränssnitt. Tidigare var IT-system och kostnader utspridda i organisationen vilket innebar att man inte hade ett samlat grepp kring firmas IT-portfölj. Avdelningar köpte in egna system men idag har man samlat all IT vilket skapat en bättre överblick och synergier mellan avdelningarna.

   - Idag genomsyras i princip alla verksamhet av IT, digitalisering och transformation. Risken med att centralisera IT kan dock vara att man tappar gränssnittet mot verksamheten och det är här som vår enhet kommer in i bilden, förklarar Carima.

Enhetens uppgift

Som ytterst ansvariga för PwC:s IT-leverans har enheten hela IT-organisationen bakom sig när det kommer till teknisk kompetens, help desk och service desk. I arbetet att vidareutveckla befintliga system för att möta behov arbetar Carima och hennes kollegor proaktivt med att sätta strategier tillsammans med verksamhetens olika ledare inom line-of-service.

För att synka verksamhetens olika avdelningar har enheten fördelat arbetet sinsemellan och här ansvarar Carima för PwC:s sälj- och marknadsavdelning och att föra deras talan.

   - Vi arbetar för att hitta synergier och se hur vi kan optimera leveransen. Jag trivs med att vara länken mellan IT och verksamheten. På PwC får man även vara en del av det strategiska tänket, inte bara det operativa vilket jag verkligen uppskattar, säger Carima.

Globala influenser

Mycket av PwC:s influenser kommer från koncernens globala nätverk vilket är en av anledningarna till att Carima trivs så bra på PwC. Genom att nätverka globalt och se hur PwC arbetar med IT i andra länder, samt se vilka tjänster de erbjuder, kan Carima plocka hem förslag därifrån. Hon förklarar att det är viktigt att vara relevant i det globala sammanhanget och positionera Sverige, samt att själva kunna bidra med kunskap till de övriga länderna.