De 15 vanligaste sakerna man ljuger om på sitt jobb

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.

Det är vanligt att dra till med en oskyldig – eller mindre oskyldig – lögn på jobbet, enligt en undersökning gjord av den amerikanska arbetssökarsajten SimplyHired. Och ju högre upp i karriärstegen vi kommer, desto lättare verkar vi ha att fara med osanning.

På instegsnivå svarar 28 procent att de tar till en vit lögn på jobbet en gång i veckan eller oftare, medan siffran för chefer är 37 procent. Bland anställda på grund- och mellannivå är det vanligast att ljuga för sin arbetsledare. Chefernas egna lögner fördelas däremot ganska jämnt mellan överordnade, andra chefer på samma nivå och underställda.

  1. ”Jag är sjuk” (60)
  2. ”Jag har redan planer efter jobbet” (60)
  3. ”Det var jättemycket trafik på vägen hit” (48)
  4. ”Jag håller precis på med det” (47)
  5. ”Det krockar med min bokade tid med…” (46)
  6. ”Jag är bara lite trött” (41)
  7. ”Jag fick aldrig det mailet” (36)
  8. ”Du ser fräsch ut idag” (33)
  9. ”Jättebra förslag tycker jag” (31)
  10. ”Bra jobbat” (29)
  11. ”Jag hinner inte ta på mig mer jobb nu” (27)
  12. ”Jag har strul med datorn” (27)
  13. ”Javisst, jag hinner med det också” (26)
  14. ”Jag är nöjd med min lön” (25)
  15. ”Det var inte mitt fel” (24)
    (Siffran anger hur många procent av de svarande som någon gång använt lögnen)

Chefens tre vanligaste lögner:

  1. ”Det ryms inte i budgeten tyvärr”
  2. ”Jag behöver det så snart som möjligt”
  3. ”Det var min idé”

Mest okej tycker vi att det är att ljuga för att inte såra en kollegas känslor, medan de flesta däremot rynkar på näsan åt att ta åt sig äran för någon annans idéer, eller att smita genom att skylla ifrån sig. Undersökningen visar att arbetsplatslögner är vanligast på måndagar och fredagar – dagar då det ofta är extra mycket att göra, men också då många antagligen försöker förlänga helgen en aning.

Det finns ett starkt samband mellan hur väl man trivs på jobbet och hur ofta man tar till osanningar. Bara 17 procent av de som trivs riktigt bra på jobbet ljuger en gång i veckan eller mer, medan motsvarande siffra för de som vantrivs är 41 procent.

Om du som chef märker att de anställda ljuger i hög grad kan det alltså vara ett tecken på att det finns problem i arbetsmiljön som behöver åtgärdas – och inte nödvändigtvis handla om bristande moral hos medarbetarna.

”Lögnen är ett verktyg som människor kan ta till när de saknar andra möjligheter att ändra en obekväm situation”, kommenterar sociologiprofessorn David Schulman undersökningen på sajten Fast Company. ”Lögner kan fungera när etiketten eller de normala spelreglerna inte låter oss nå dit vi vill. Det kan förklara varför missnöjda ljuger mer”.

 

Källa: chef.se