Pressrelease: Karriärföretagen 2018

2017-11-15

Varje år utser Karriärföretagen de 100 arbetsgivare som bedriver det bästa och mest kvalitativa Employer Branding-arbetet i Sverige. Karriärföretag-emblemet är ett signum och en Svensk kvalitetsstämpel för ett professionellt utfört arbete. De företag som erhåller utmärkelsen får under ett års tid använda sig av emblemet.

Karriärföretag-emblemet 2018

Karriärföretagen utses årligen och har utsetts i 8 år sedan 2011. Tidigare vinnare inkluderar företag såsom PWC, IKEA, Volvo med flera.

Syftet med Karriärföretagen är att utmärka de företag eller organisationer som bedriver ett gediget och professionellt arbete med Employer Branding.

Vägen till att bli ett Karriärföretag

Samtliga företag och organisationer i Sverige har möjlighet att bli ett Karriärföretag. Dock krävs det initialt att man klarar grundkriterierna. För att slutligen få Karriärföretag-emblemet måste de som kvalificerar sig även genomgå samtliga steg i Karriärföretagens urvalsprocess.

Urvalsprocessen syftar till att säkerställa att ett högkvalitativt Employer Branding-arbete bedrivs, samt att arbetsgivaren uppfyller de krav som krävs för att vara en attraktiv arbetsgivare.

“Vi är väldigt nöjda att se att kvaliteten på hur man bedriver sitt Employer Branding-arbete har ökat hos många företag och organisationer under de senaste åren. Därmed har även konkurrensen ökat markant för att få en plats bland de bästa, säger Patrik Wigton som är Styrelseordförande på Karriärföretagen”

Urvalsprocess 2018

1. Grundkriterier

Samtliga företag och organisationer är med i urvalet kring Karriärföretagen 2018. Cirka 800 företag, statliga verk, myndigheter och kommuner har valts ut baserat på grundkriterierna och dessa har möjlighet att utses till ett Karriärföretag 2018. Grundkriterierna för att kunna bli ett Karriärföretag är följande*:

Minst. 250 anställda och/eller 250 miljoner i omsättning
Personalchef finns i organisationen
Rekryterande organisationer
*Det kan finnas enstaka företag eller organisationer som utmärker sig extraordinärt och som går vidare trots att de inte klarar samtliga ovanstående kriterier.

2. Expertpanel granskar

Samtliga 800 företag och organisationer granskas av Karriärföretagens Expertpanel bestående av specialister inom HR, Webb, Karriärrådgivning, Social Media och Marknadsföring.

Expertpanelen betygsätter:

Organisationens karriärsidor
Kvaliteten på Social / Digital Media inom Employer Branding
Fokus på arbetsmarknadsdagar och andra talangforum.
Attraktivitet som arbetsgivare i relevanta mätningar
De 200 arbetsgivare som erhåller högst poäng går vidare till nästa steg – juryn.

3. Juryn beslutar vilka 100 arbetsgivare som blir Karriärföretag.

Karriärföretagens jury består av:

 

 

 

Charlotte Hågård
en av Sveriges mest ansedda
talang- och karriärexperter

 

 

Anna Dyhre
en av Sveriges mest anlitade
talare och expert inom
Employer Branding

 

 

 

Boris Nordenström
serieentreprenör och grundare
av företag såsom Jobline med flera.

 

 

 

Torgny Johnsson
prisbelönt och högt rankad
personalchef, Infranord

 

Presskontakt

info@karriarforetagen.se