Reparationer som sparar miljoner

Istället för att skrota dyra komponenter och ersätta dem med nya jobbar FMV:s markverkstad i Skövde med återvinning. Med hög värme och stor hastighet sprutar man nytt material på nedslitna ytor. Och förlänger livslängden avsevärt.

Pendelarmar, vevaxlar och slutväxelhus ligger staplade på lastpallar i den mekaniska verkstaden vid markverkstaden i Skövde. Det gemensamma för dessa komponenter är att de har ytor som är slitna. Oftast är det ytor där det har suttit kullager eller bussningar. Genom slitage har det uppstått ett glapp vid de här ytorna och det har gjort att stridsvagnen måste in för reparation. Tomas Johansson är FMV:s expert på termisk sprutning. Under 15 år har han byggt upp en stor kunskap inom området. Nyligen fick han och markverkstaden i Skövde pris som årets ytskyddare av branschtidningen Underhåll & Driftsäkerhet.
– Det är viktigt att ha koll på alla steg i processen. Exempelvis när man blästrar, då får det inte förekomma rost från tidigare blästringar i blästerboxen. Och materialet måste läggas på i omgångar så att temperaturen i ytskikten inte blir för hög, det är avgörande för att undvika sprickor i materialet.
När man bearbetar metaller skär man normalt bort material för att få rätt mått, men på markverkstaden i Skövde kan man alltså lägga på nytt material som binds ihop med det ursprungliga materialet. Det blir en så stark förening att detaljen många gånger får en ännu bättre hållbarhet än den hade innan. Det keramiska materalet blir så hårt att det måste slipas med diamantslip.

Det låter som magi, är du en trollkarl, Tomas?

– Det här är inget hokus pokus, men det gäller att ha känsla för när de olika stegen i arbetsprocessen är klara. Det som är magiskt är att trots smälttemperaturer ända upp mot 6000 grader så höjs inte temperaturen i grundmaterialet över 120 grader. Det gör att man undviker att bygga in spänningar i materialet.
En stor fördel med sprutningen är att det går snabbt. En skadad fartygs-axel som inte finns på lagerhyllan kan vara tillbaka hos varvet på några timmar. Nytillverkning tar betydligt längre tid. Stilleståndstiden för fartyget blir i det fallet minimal.

Fakta termisk sprutning

Det finns olika grundmetoder för termisk sprutning; flamsprutning, ljusbågsprutning och plasmasprutning. Material i form av pulver eller tråd, upphettas till ett smält eller halvsmält tillstånd och sprutas i mikrometerstora partiklar mot produkten. Förenklat kan man beskriva processen så här:
  • Grovbearbetning
  • Maskering av de delar som inte ska behandlas
  • Blästring av ytan för att få bra vidhäftning
  • Bindskikt och toppskikt
  • Efterbearbetning och slipning
Kvaliteten på beläggningen bedöms genom att mäta porositet, oxidhalt, makrohårdhet, mikrohårdhet, vidhäftning och ytjämnhet.