Gå med i Karriärnätverket - få tillgång till stipendier, traineeprogram och mycket mer! Bli medlem!

Bättre kompetensförsörjning och starkare arbetsgivarvarumärke – Vallentuna kommun är bäst i Sverige

För ett år sedan, och med en vision om att ta tillbaka rekryteringen in-house, anställde Vallentuna kommun Linus Holmgren som då hade flera års erfarenhet av att arbeta med rekrytering och bemanning inom den privata sektorn.

Efter det har mycket hänt och i maj mottog de pris av LinkedIn som Sveriges bästa kommun på strategisk kompetensförsörjning. Men hur gjorde Linus och hans kollegor för att lyckas vända kommunen från ett läge där de hade svårt att attrahera talanger till att bli bäst i Sverige?

2000 mail för att hitta rätt

Sen Linus började har han, via LinkedIn, skickat ut över 2000 tipsmail till personer som han tror skulle passa till någon av deras tjänster. Av dessa är det sedan 5-10% som har valt att ansöka och drygt 65 stycken har lett till en anställning. En av de stora fördelarna med att aktivt kontakta kandidater är att direkt få in ansökningar med kvalificerad kompetens. Som Linus själv beskriver det:

”det gäller att förstå att det inte är arbetsgivarens utan kandidatens marknad och arbeta utifrån det”.

Även om långt ifrån alla mail har lett till att den som blivit kontaktad har sökt tjänsten så har det gett ringar på vattnet. Det har hjälp till att sätta Vallentuna i medvetandet hos ett stort antal personer, som även om tajmingen inte var rätt just nu kan återkomma i framtiden. De som har blivit kontaktade har i sin tur också pratat med personer i sitt nätverk vilka sedan har blivit intresserade och istället sökt tjänsten.

Starkare employer brand tack vare sociala medier

Med insikten om att det inte längre är arbetsgivarens marknad och med ett medvetet arbete i sociala medier, inte bara LinkedIn, har Vallentuna kunnat sätta sig själva på kartan som en attraktiv arbetsgivare. Ett viktigt steg för att bygga sitt arbetsgivarvarumärke, ett arbete som de nu kommer att arbeta ännu mer aktivt med.

”Vi har egentligen bara påbörjat arbetet med att bygga vårt employer brand - speciellt i sociala medier. Det är ju där vi har chansen att berätta vilka vi är och vad vi kan erbjuda de som väljer att jobba hos oss. Inte bara i de tipsmail jag skickar via LinkedIn utan också på våra egna sidor. Vallentuna har som kommun inte det perfekta strategiska läget, trots att vi inte ligger så långt ifrån city. Det gör det ännu viktigare för oss att vara tydliga med vad vi kan erbjuda.”, säger Linus.

Viktigast av allt – vilja och ambition

LinkedIn har spelat en viktig roll, andra sociala medier har stegvis börjat användas och system som ReachMee har varit viktiga för att kunna arbeta med hela rekryteringsprocessen och ge kandidaten en bra upplevelse från början till slut. Men viktigast av allt, och som Linus påpekar flera gånger, har stödet varit från ledningen. Att det från kommunledningen kommunicerats en vilja och ambition om att göra en förändring och ännu viktigare, Linus och hans kollegor har fått möjligheten att göra, och arbeta, på de sätt som de behöver för att lyckas.

”Ledningen är superpositiva, det finns en vilja och ambition om att bli bäst och ha de bästa medarbetarna. De gav tidigt okej på att de ville satsa på det här och det har gjort att vi har kunnat göra det möjligt.”, berättar Linus.

+46 737 00 65 69 Skriv till oss