12 januari, 2022

Behöver du följa upp efter en arbetsintervju?

Går du i tankar på att söka nytt jobb? Och kanske har du till och med fått en arbetsintervju? Då kan det vara bra att ur en rekryterares perspektiv veta vad som är rekommenderat att göra efter att du har haft din intervju. Ska du följa upp och visa ditt intresse eller avvakta och vänta in rekryteraren? Vi har pratat med Mathias Svensson, VD och ägare av Effektiv, för att få en inblick i hur rekryteraren resonerar.


Det är alltid nervöst och spännande att gå på jobbintervju. När du haft din jobbintervju och går och väntar på att få respons, när bör man då höra av sig efter en intervju? 


Efter att du har varit på en intervju, hör det till att företaget återkopplar till dig om inte annat angetts under ditt möte med företaget. Inte sällan delger företaget tidsperspektivet för rekryteringsprocessen vid intervjuns avslut för att du ska känna till förväntansbilden. Är så inte fallet, är det en välkommen och relevant fråga från dig som kandidat att ställa - hur processen ser ut efter intervjun. Kom ihåg att det är lika mycket ditt möte som den potentiella arbetsgivarens – ni väljer varandra.


Har inte företaget hört av sig under en lång tid, exempelvis på grund av att processen dragit ut på tiden eller annan extern faktor, bör du få återkoppling gällande detta. Återkoppling är a och o i en rekryteringsprocess för att du som sökande ska få en bra kandidatupplevelse. Har du inte hört något under en längre period är det läge att kontakta företaget för att följa upp processen.  


Mathias anser att det först och främst är företagets ansvar att kontakta dig men att frågor alltid är välkomna. Vad ska jag då säga om jag väljer att följa upp min ansökan?


Det finns inget krav på att du som sökande ska följa upp din ansökan om du deltar i en rekryteringsprocess till en specifik tjänst. Men väljer du att följa upp din ansökan, är det bra att du har tänkt igenom syftet med ditt samtal och att du har konkreta frågor att ställa.


Ibland kan det vara svårt att komma på frågor på intervjun och istället kommer man på dem när man kommer hem. I ett sådant fall hade det varit läge att kontakta rekryteraren. Men som Mathias säger, se till att då formulera relevanta och genomtänkta frågor. Vilken kanal ska du kontakta rekryteraren via? Föredrar en rekryterare mejl eller telefon?


Här är du välkommen att höra av dig via det kommunikationsverktyg som du upplever passar bäst för dig och där du känner att du kommer till din rätt. En rekryterare ska inte lägga någon värdering i detta, utan bör bedöma den sökande utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess via ett antal olika metoder – så som exempelvis intervju och referenstagning.


Du behöver alltså inte övertänka ditt val av kanal att kommunicera via utan förlita dig på din kompetens. Ifall du kontaktar rekryteraren och inleder ett samtal, finns det då något man bör göra respektive inte göra när jag följer upp med rekryteraren? 


Tänk på att inte följa upp bara för att, utan om du väljer att ringa – ring då för att du har ett konkret syfte med ditt samtal, exempelvis frågor om tjänsten eller processen som du genuint undrar över.


Så vad tycker då engentligen rekryteraren om att man följer upp sin intervju? 


Du är alltid varmt välkommen att följa upp din intervju, det kan exempelvis vara lämpligt om du har frågor om tjänsten som du kommit på i efterhand, vill veta mer om processen eller glömde berätta något under intervjun som du bedömer kan vara relevant inom rekryteringens ramar.

Fler nyheter