De företag och organisationer som blir årets Karriärföretag utses av en fyra personer stor jury där alla har mångårig erfarenhet av att arbeta med arbetsgivarvarumärken, HR och företagsutveckling. Vi frågade två av jurymedlemmarna hur arbetet går till, hur de ser på arbetsmarknadens utveckling och vad de har för tips till både karriärsugna unga talanger och arbetsgivare som vill utvecklas.
Anna Dyhre, föreläsare inom employer branding, författare och talare:
Varför är employer branding intressant?
– Det speglar samhällsutvecklingen. Alla kämpar med kompetensbrist, till och med ett företag som Spotify. Det gäller i länder över hela världen. När jag kom in i branschen fanns inte uttrycket employer branding, men jag upptäckte att de företag som var mest populära ute på universiteten ofta var de som var mest lönsamma. Idag har även offentliga organisationer förstått kopplingen. Produkter, affärsmodeller och idéer kan kopieras, det är svårare med kulturer och människor.
Hur går juryarbetet till?
– Vi kommer in i bilden när 200 potentiella företag återstår och det första urvalet är gjort. Alla kandidatföretag har uppfyllt grundkriterierna, så vår roll är att med hjälp av vår erfarenhet väga samman de olika faktorerna och hitta verksamheter som vi själva med stolthet kan säga är riktiga karriärföretag.
Nämn en vanlig miss som företag gör.
– Många förstår inte att man i någon mån alltid rekryterar. Det är inget som bara sker när specifika behov uppstår. En organisation är alltid i utveckling, och idag sker ungefär sju av tio rekryteringar via kontakter. För att locka och behålla talanger måste man attrahera, rekrytera, anställa, behålla, utveckla eller avveckla i en ständigt pågående process.
”Våga se dig själv utifrån. Det är ofta smärtsamt, men oerhört nyttigt.”
Vad har ändrats mest de senaste 10 åren?
– Idag kan alla ha sin egen kanal genom sociala medier, och privatlivet och arbetslivet flyter alltmer ihop. En annan förändring är att allt fler blir egenföretagare. Det har alltid funnits konsulter inom vissa områden, men genom den nya gig-ekonomin finns kompetens på många fler ställen.
Vad är ditt bästa råd till företaget som vill stärka sitt arbetsgivarvarumärke?
– Våga se dig själv utifrån. Det är ofta smärtsamt, men oerhört nyttigt.
Något hett tips till personer som rekryterar?
– Se utanför ramarna. Det kan visa sig att det är en annan person än den profil du sökte som är mest värdefull för organisationen. Och glöm inte referenser, hellre en person med potential och rätt inställning än någon med erfarenhet, men som inte fungerar i organisationen.
Vilket råd vill du ge till en karriärsökande 25-åring?
– Läs på om företagen, gärna innan du är klar med utbildningen. Våga fråga runt i ditt nätverk. Och döm inte arbetsgivare på förhand. Ett industriföretag som du tror är trist kan visa sig vara en riktig fullträff.
Torgny Johnsson, konsult inom bland annat förändringsledning och HR:
Vad gör du nu, och vad har du gjort tidigare?
– Jag har bland annat arbetat flera år på SAS, som ledare inom flygverksamheten, ansvarig för företagskulturen samt som personaldirektör och vd på Infranord. Idag är jag konsult inom förändringsledning, HR, mentorskap och rådgivning.
Hur är det att sitta i Karriärföretagens jury?
– Vi har ganska olika bakgrunder, där jag mestadels jobbat med utveckling av större befintliga bolag medan de övriga tre mer är entreprenörer. Det blir väldigt roliga, engagerade och initierade möten när vi ses.
Vad är det vanligaste hindret för att bli utsedd till Karriärföretag?
– Det som många faller på är att man inte har bredden av aktiviteter och en tillräcklig organisation kring sitt arbetsgivarvarumärke. Man behöver vara bra på mycket, jobba aktivt med sin webbplats och engagera sig på mässor och andra marknadsföringsplatser.
”… man måste få olika kulturer, personligheter och expertis att dra åt samma håll. Annars händer inget.”
Vad i din karriär har gett dig särskilt värdefulla insikter?
– Under tiden på SAS lärde jag mig att det finns olika affärskulturer i världen som man måste kunna hantera som internationellt bolag, men också att människor är olika och brinner för olika ämnen. En pilot och en flygplatsanställd tycker ofta inte att samma saker är viktiga, och för att lyckas som chef måste man få olika kulturer, personligheter och expertis att dra åt samma håll. Annars händer inget. Tiden som ledare för SAS krisorganisation var också oerhört lärorik, liksom utmaningen att locka yngre talanger till järnvägen och Infranord, där många var 50 plus när jag började.
Nämn en personlig egenskap som du tycker att du har stor nytta av.
– Jag är genuint intresserad av de personer jag pratar med och gillar att lyssna. Samt att jag har en bred erfarenhet, både från linje- och stödverksamhet.
Vilken är den största förändringen på arbetsmarknaden just nu?
– Helt klart digitaliseringen, bruket av nya hjälpmedel och den mobila arbetsplatsen. Att vara på jobbet är inte längre att åka till en fast adress. Det blir också allt viktigare för arbetsgivare att hitta utvecklingsbara personer, inte bara se till utbildning eller teknisk expertis. Jag tror att arbetsgivare kommer att bli allt mer rädda om de medarbetare de har.
Vad är ditt bästa råd till företaget som vill stärkta sitt arbetsgivarvarumärke?
– Få dina nuvarande medarbetare att vara ambassadörer. Om de inte känner igen sig i hur ni profilerar företaget så funkar det inte. Underskatta heller inte värdet av att vara synlig och närvarande som chef, live eller i de kanaler som du har till förfogande.
Vilket råd vill du ge till en karriärsökande 25-åring?
– Välj en arbetsgivare som du delar värderingar med, och hitta en chef du tror på. Jag hade turen att ha flera bra chefer som trodde på mig, stöttade mig, men också lämnade mig tillräckligt mycket ifred att få växa själv.
Hitta fler innehållsrika artiklar på https://thelaunch.nu/
2020-03-07 Text: Mats Hellström | Foto: Frida Klang & Jezzica Sunmo
Karriärföretagen15 november, 2024
Karriärföretagen30 oktober, 2024
Karriärföretag25 oktober, 2024
17 oktober, 2024
Gå med i Karriärnätverket för att inte missa fler nyheter.
Gå med »