Billerud är med och leder utvecklingen av framtidens hållbara förpackningar. För att ge alla globala medarbetare möjlighet att utvecklas och prestera i en föränderlig verksamhet har koncernen tagit fram egna program för att utveckla morgondagens hållbara ledare och medarbetare.
Framtidens förpackningar behöver vara smartare och mer miljö- och klimatvänliga. Att använda råvarorna mer effektivt, sänka de klimatrelaterade utsläppen och skapa cirkulära flöden är frågor som förpackningstillverkarna ständigt behöver jobbar med. Svenska Billerud är en av de ledande aktörerna i världen på området och har bland annat en pallplacering i Dow Jones Sustainability index för hållbara företag inom sin bransch.
För att kunna fortsätta utvecklas och vara ledande behövs kompetenta och motiverade medarbetare, och bra ledarskap. 2018 samlades därför ett stort antal ledare på Billerud från hela världen för att lägga grunden till en ny modell för ledarskap inom koncernen. Det ledde fram till ett ledarskapsprogram som fick namnet ”Hållbart ledarskap”. Idag är det ett fullt integrerat program för alla chefer i hela världen, och det har gjort skillnad för hela verksamheten, säger Jimmy Hayashi, Director People Development på Billerud.
– Vi har mätt effekten av programmet och sett en stark uppåtgående trend efter att vi implementerat programmet och utbildat våra ledare i det hållbara ledarskapet. Vi ser nu, bland annat i våra medarbetarundersökningar, att en stor majoritet av våra medarbetare är mycket nöjda med sina ledare vilket visar att vi hamnat rätt med det här initiativet.
Självledarskap och personlig utveckling är begrepp som utgör grunden för ledarskapsprogrammet. Med ”hållbart” ledarskap syftar Billerud på att ledarna inte ska fungera bara här och nu, utan vara trygga i sitt ledarskap, må bra och hålla på lång sikt. I de kontinuerliga medarbetarundersökningarna som Billerud gör har man också kunnat se att det finns en korrelation mellan hur positivt medarbetare ser på sina chefer och antalet chefer som deltagit i programmet.
Framgången har lett till att den globala koncernen nu också tagit fram ett medarbetarprogram, Hållbar Medarbetare, som är utformat för alla utifrån insikten att alla mår bra av utveckling och att alla kommer att leda någonting, någon gång. Det behöver inte vara genom ett chefskap, utan kan också röra ett projekt eller en process som man är med i att driva.
Jimmy Hayashi, Director People Development, och Julia Åkerlund, Talent Acquisition Partner
Julia Åkerlund, Talent Acquisition Partner på Billerud, poängterar att det idag inte bara är löner, bonusar eller liknande incitament som får medarbetare att trivas eller söka sig till ett företag.
– Man vill också veta hur arbetsgivaren satsar på medarbetarna. Kan jag utvecklas, och hur? Att vara en attraktiv arbetsgivare är inte heller något som är konstant, det måste man jobba med och vidareutveckla ständigt. Våra roller utvecklas dessutom hela tiden. Det vi gör idag är sannolikt inte exakt detsamma som vi gör om några år. Vill man då vara kvar så kan det vara nödvändigt att man utvecklas. Det behöver inte gå ”uppåt” till en chefsposition, säger hon.
Utveckling kan därför handla om att bli ännu bättre på en maskin, lära sig fler maskiner, bli ”expert” inom ett område eller bygga upp en bredare kunskap inom det man arbetar med.
– Idag har alla medarbetare mål och utvecklingsplaner som följs upp. När vi började med det här var det vissa yrkeskategorier som var tveksamma och tyckte att ”jag kan ju redan min maskin”. Men allt fler förstår nu att det finns en poäng med att lyfta blicken, förklarar Jimmy Hayashi.
Hållbara Medarbetare består av både digitala öppna kurser som medarbetarna har tillgång till via ett digitalt lärandesystem, och av fysiska utbildningar. Vissa kurser erbjuds via Linkedin Learning, andra är specialbyggda kurser som Billerud tagit fram själva. Att lära sig ge och ta feedback är exempelvis något som är relevant för alla medarbetare, liksom hur man genomför effektiva möten. Det nya fokuset har också stärk Billerud som arbetsgivare gentemot arbetsmarknaden.
– Många som känner till Billerud men inte jobbar här idag vet att vi har bra ledare och chefer. Det kan vara en motivator till att börja här, men också att stanna kvar länge.
Men vi är ödmjuka inför att vi inte är bäst på allt och att vi måste vara under konstant utveckling, säger Julia Åkerlund.
I Frövi finns ett av Billeruds bruk. Det är också ute på produktionsorterna som Billeruds arbetsgivarvarumärke är som allra starkast.
Men det är ute på bruken som de flesta anställda finns, och det är där som Billeruds varumärke är som allra starkast.
– Den lokala kännedomen om arbetsmarknaden och skolorna där våra bruk finns är oerhört viktig. Att centrala och lokala resurser jobbar tillsammans tycker vi är avgörande för att nå framgång på områden som exempelvis employer branding och i arbetet med våra medarbetare- och ledarprogram, säger Julia Åkerlund.
Att Billerud så tydligt är med och formar en mer hållbar framtid är ett ess i rockärmen oavsett var i landet man finns, anser Jimmy Hayashi.
– Det är slitet, men hållbarhet är viktigt och med de produkter vi har och sättet vi arbetar på så är vi med och påverkar den resan genom att vi driver på för att få bort miljöfarliga material och ersätta dem med mer hållbara alternativ. Man känner sig stolt när man pratar med sina barn. Man gör de här grejerna för deras skull, för att de ska få en bättre värld.
Text: Mats Hellström
Alumni17 december, 2024
Student6 december, 2024
Karriärföretagen15 november, 2024
Karriärföretagen30 oktober, 2024
Gå med i Karriärnätverket för att inte missa fler nyheter.
Gå med »