I BMWs finansbolag öppnas nya dörrar för medarbetare

Finansbolaget BMW Financial Services, med ansvar för bilfinansiering, erbjuder en rad karriärmöjligheter för den med driv och engagemang. Här tillåts talangfulla medarbetare upptäcka nya roller genom intern rotation, utvecklas genom utbildningar och samtidigt bidra till BMW:s framgång.

Fordonsbranschen befinner sig just i en stor förändring med fokus på mer hållbara alternativ, en utveckling som tyska premiummärket BMW ligger långt fram inom. Men för att lyckas bibehålla försprånget måste man kunna attrahera talangfulla medarbetare som vill driva företaget framåt. I systerbolaget BMW Financial Services har man likt inom hela koncernen därför satsat på att öppna nya dörrar för de med ambitioner. Kim Björklund är personalchef för de nordiska samt baltiska länderna. Hon berättar om fokuset på karriär, kompetensutveckling och hur man genom intern rotation kan erbjuda många spännande utmaningar.

Främjar intern rotation

Som nordisk organisation tillsammans med de baltiska länderna ges stora möjligheter till intern rotation inom BMW Financial Services, och koncernen som helhet. Kim berättar att det idag finns flera exempel på hur medarbetare har fått möjligheten att testa sina vingar utomlands.

- Intern rotation är ett utmärkt exempel på hur vi kan byta erfarenheter länder emellan, samtidigt som den enskilde medarbetaren får möjlighet att själv utvecklas. Generellt är det så att man inom BMW anställs på en viss position men sedan får möjlighet att fortsätta sin karriär inom ett annat område. Exempelvis kanske någon börjar på operations men senare visar ett intresse för sälj eller finance.

I rekryteringsprocesserna ser BMW Financial Services inte bara till kompetens inom ett visst område utan man rekryterar kandidater med en bred kompetens och varierad arbetslivserfarenhet. På så sätt kan BMW Financial Services hitta framtida medarbetare som kan vandra över gränser och roller.

- Vi fokuserar också mycket på vad för inställning personen har och om den passar kulturen här på BMW Financial Services med högt tempo och krävande arbetsuppgifter. I vår bransch är det viktigt att kunna anpassa sig efter marknaden, vara öppen för nya utmaningar och förändringar.

Kompetensen en viktig komponent

Oavsett om man som medarbetare vill utforska andra delar av BMW eller vill hålla sig inom sin funktion är kompetensutveckling en viktig del. Hos BMW Financial Services jobbar man främst efter 70:20:10-modellen som betyder att 70 procent av kompetensutvecklingen sker i det dagliga arbetet och 20 procent genom kompetensöverföring från kollegor. De sista 10 procent sker genom traditionella utbildningar.

- Vi ser att framgångsrika medarbetare bidrar till ett framgångsrikt BMW. Därför vill vi säkerställa att våra anställda har en bra grund och därmed fylla eventuella kunskapsluckor.

I BMW Financial Services utbildningsutbud finns en rad utbildningar att välja bland. Allt beror på behovet och individens önskemål. Vissa utbildningar är mer specifika för en roll medan andra är mer generella, såsom inom presentationsteknik eller ledarskap.

Nordisk kultur i ett tyskt bolag

Trots att BMW Financial Services i grunden är ett tyskt företag menar Kim dock att kulturen är typiskt nordisk. Med övervägande majoritet av nordiska chefer har man applicerat en något plattare organisation än den som går att hitta i Tyskland. Kim beskriver att man inom BMW-koncernen satsar mycket på aktiviteter och attraktiva förmåner som t.ex. en form av leasingbil till alla anställda. Dessutom anordnas en årlig europeisk fotbollsturnering med ungefär 500 deltagare. Ett bra sätt att hålla lagandan uppe. Kim avslutar;

- Våra medarbetare bidrar till företagets framgång, samtidigt som medarbetarna har ett ansvar att bidra. Går det bra för BMW vill vi fira den framgången med våra medarbetare. Det kan vara allt från kick-offs till provkörning av nya bilmodeller. Så vill man vara med och jobba tillsammans mot ett gemensamt mål i ett framgångsrikt företag är BMW Financial Services rätt arbetsplats att göra det på.