Sedan 2011 presenterar Karriärföretagen varje år Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärkt sig särskilt bland årets Karriärföretag nomineras till olika priskategorier inom följande yrkeskategorier: Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, IT, Ekonomer, Mäklare, Tech, Naturvetare och Samhällsvetare. De slutnominerade och vinnarna för respektive kategori presenterades under Stora Karriärdagen.
Prisceremonin och Stora Karriärdagen hölls på Berns Salonger i Stockholm den 9e oktober. Under kvällen tog Camilla Hadarsson på Mälarenergi emot priset Årets Employer Branding Person inom kategorin IT.
Jag känner mig väldigt hedrad över denna utmärkelse och ser det som ett kvitto på att det vi gör är bra! Självklart inspirerar detta till att göra ännu mer för att stärka Mälarenergis arbetsgivarvarumärke.
För att attrahera unga till vår bransch och framförallt Mälarenergi är det viktigt med en bra skolsamverkan – vilket också är ett av Mälarenergis strategiska mål.
Vi börjar redan i förskoleklasserna, där vi delar ut en egen framtagen sagobok till alla sexåringar. Sedan följer vi dem uppåt i åldrarna genom olika projekt – både egna eller tillsammans med samverkanspartners. För att sedan ”knyta ihop säcken” tillsammans med strategiskt utvalda yrkeshögskolor och universitet. Förutom att erbjuda sommarjobb, LIA-platser, exjobb och gästföreläsningar, så har vi även tagit fram en egen utbildningslokal där praktisk undervisning sker av vår egna medarbetare.
Vårt employer branding arbete handlar alltså om långsiktighet till en bred åldersgrupp, där vi lyfter oss som arbetsgivare och som offentlig aktör – något jag tror är en viktig nyckelfaktor. Det här arbetet kan jag inte göra utan hjälp av mina engagerade kollegor, som är fantastiska ambassadörer för sina olika yrkesroller och Mälarenergi ute på skolorna.
Utvecklingen inom energibranschen går snabbt framåt och vi står inför många utmaningar – och möjligheter. Det innebär att vi är på en ständig förändringsresa, nya projekt och behovet av nya roller och kompetenser förnyas hela tiden. För att lyckas behöver vi ständigt ha örat mot rälsen, där vi bjuder in och lyssnar på studenterna, för att sedan utveckla vårt arbete tillsammans med dem. Vår ”resa mot noll” betyder mycket för vårt arbetsgivarvarumärke, för här visar vi att vårt arbete inte ”bara ” är ett arbete utan att vi också är en viktig samhällsaktör – Något vi tror är en lockande faktor när framtida generationer väljer yrke, bransch och arbetsgivare.
“Camilla Hadarsson på Mälarenergi förtjänar högsta erkännande som en framstående ledare inom employer branding. Hennes engagemang för att bygga och stärka Mälarenergis arbetsgivarvarumärke har varit en avgörande faktor i företagets framgång. Med en tydlig strategisk vision och en passion för att attrahera och utveckla talanger har Camilla skapat en arbetsmiljö som är både inspirerande och välkomnande för nuvarande och framtida medarbetare. Därför tilldelar Karriärföretagen Camilla Hadarsson priset Årets Employer Branding person i kategorin IT.”
Processen för årets nomineringar:
1. Vem som helst har kunnat nominera till nomineringskommittén under våren 2024.
2. Nomineringskommittén granskar alla nomineringar och utser de slutnominerade i varje kategori. Dessa presenterades den 23e september på karriarforetagen.se.
3. Juryn utsåg vinnare för varje pris och kategori den 9e oktober på Stora Karriärdagen.
Nomineringskommittén:
Patrik Wigton, Styrelseordförande
Boris Nordenström, Jurymedlem
Stefan Astesana, Expertpanel
Karriärföretagens Jury:
Charlotte Hågård
Torgny Johnsson
Boris Nordenström
Anna Dyhre
Alumni17 december, 2024
Student6 december, 2024
Karriärföretagen15 november, 2024
Karriärföretagen30 oktober, 2024
Gå med i Karriärnätverket för att inte missa fler nyheter.
Gå med »