Gå med i Karriärnätverket - få tillgång till stipendier, traineeprogram och mycket mer! Bli medlem!
Ledigt jobb
« Tillbaka

Delivery Lead till Digital Kundupplevelse

Nu under våren 2025 utvecklar vi på IT organisation och arbetssätt som ett steg i att skapa ett enklare, snabbare, mer lönsamt och kundorienterat Folksam. Vi tydliggör styrningen av IT-utveckling för att skapa kortare beslutsvägar med mindre koordinering och effektivare arbete i teamen. 

Är du en driven och teknisk ledare inom IT och brinner för att skapa värde genom tekniska lösningar? Vill du vara med och forma framtidens IT-leveranser på Folksam och få det att hända på riktigt? Då kan du vara den vi söker! 

Nu söker vi en Delivery Lead till teamen inom Plattform & DX inom sektion Digital Kundupplevelse.

Det här gör du som Delivery Lead på Digital Kundupplevelse 

Som Delivery Lead har du en viktig roll i att säkerställa att våra tekniska lösningar möter verksamhets- och utvecklingsbehov. Du hanterar och prioriterar tekniska enablers och uppgifter i IT-teamets backlog för att optimera våra IT-lösningar och leveranskapacitet. Du säkerställer också att våra IT-lösningar förvaltas, förbättras och vidareutvecklas för att kontinuerligt skapa värde för våra användare. 
 
Inom avdelningen Plattform och DX säkrar vi den interna utvecklar-upplevelsen (DX) för vår interna utvecklarplattform (IDP). Vi etablerar vår API-orkestrering samt säkerställer att dessa ska kunna nyttjas både internt samt av våra externa partner. Inom avdelningen ansvarar vi för att bygga upp denna domän, säkerställa att alla utvecklingsteam nyttjar de tjänster som finns och ansvara för att de är säkra och följer våra regelverk och ramverk. Vi tillhandahåller våra plattformar som utvecklare nyttjar såsom webbplattform, CMS samt kafka för eventdriven arkitektur. Vi säkerställer också att alla utvecklingsteam nyttjar de tjänster som finns och etablerar kundidentitetsverifiering samt autentisering (IAM).  
 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden: 

  • Identifiera och kommunicera tekniska risker samt hjälpa intressenter och beslutsfattare att balansera dessa mot utvecklingsbehov. 
  • Säkerställa att Folksams IT-lösningar följer externa regelverk och interna riktlinjer. 
  • Stödja och coacha team i att implementera tekniska förbättringar och optimera leveransprocesser, med fokus på kontinuerliga förbättringar och teknisk excellens.
  • Fungera som en brygga mellan olika tekniska team inom IT. 
  • Leda och koordinera leveranser från koncept till färdig lösning.
  • Kontinuerligt kommunicera den tekniska backloggen till relevanta intressenter. 
  • Samarbeta med tekniska specialister, arkitekter och systemansvariga.  

Är du den vi söker? 

För att lyckas och trivas som Delivery Lead ser vi att du har ett ledarskap som är tydligt och samtidigt kan inspirera och vägleda teamet mot gemensamma mål. Du är skicklig på att bygga och underhålla relationer, både inom teamet och med externa intressenter, vilket bidrar till en positiv och produktiv arbetsmiljö. 

Din erfarenhet inom IT-infrastruktur och -arkitektur gör att du kan designa och implementera robusta och skalbara lösningar. Du är en initiativtagare som inte tvekar att ta ansvar och driva projekt framåt, samtidigt som du arbetar strukturerat och metodiskt för att säkerställa att alla delar av projektet följer en tydlig plan. 

Du har en djup förståelse för agila metoder och arbetssätt, vilket gör att du kan anpassa och optimera processer för att uppnå bästa möjliga resultat. Din kunskap inom IT-säkerhet säkerställer att våra lösningar är skyddade mot potentiella hot och följer gällande regelverk. 

Vi ser att du har med dig 

  • utbildning inom IT från universitet/högskola eller jämförbar arbetserfarenhet  
  • ledarerfarenhet och erfarenhet av workshopledning 
  • flera års erfarenhet av IT-utveckling och/eller infrastruktur 
  • erfarenhet av att leda arbete iterativt och inkrementellt 
  • erfarenhet av definiering och implementering av icke-funktionella krav.  

Så söker du jobbet 

Välkommen att skicka in din ansökan senast 8 juni 2025. Urval till intervju görs löpande under ansökningstiden. 

Denna rekrytering genomförs utan det personliga brevet, för att bland annat stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som är viktiga i just detta jobb. För att söka tjänsten ber vi dig bifoga ditt CV och besvara ett antal frågor som utgår från aktuell kravprofil. Vid första urval kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och dina svar på frågorna. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. 

Om du har frågor om jobbet eller Digital Kundupplevelses organisation är du välkommen att kontakta avdelningschef Harald Lönnbro 073-332 61 46.

Fackliga kontaktpersoner: Akademikerföreningen Per Hansson 070-831 60 67, Forena Mari Leppioja 070-831 54 29 och Handels Mikael Carlsson 070-831 51 32. 

Ansök härAnsök här - Chevron
Ansök härAnsök här - Chevron Folksam Logo
PlatsArbetsgivareFolksamBransch Sista ansökningsdag Se alla jobbSe alla jobb - Chevron

Stipendier

Sök stipendier i Sveriges största stipendieportal

Se alla stipendier »

Lediga Jobb

Sök lediga jobb från Sveriges attraktivaste arbetsgivare i vår jobbportal

Se lediga jobb »

Traineeprogram

Sök traineeprogram från Sveriges attraktivaste arbetsgivare

Se traineeprogram »
Bli medlem i Karriärnätverket för att fortsätta:

🌟 Du får tillgång till vår stipendieportal med över 500 stipendier

🌟 Kan göra bevakningar på stipendier, traineeprogram eller lediga jobb som du är intresserad av

🌟 Ta del av rabatter och tävlingar från våra samarbetspartners

🌟 Access till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Läs mer om Karriärnätverket här!

Bli medlemLogga in