Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som enhetschef erbjuds du ett av Sveriges mest betydelsefulla jobb, där du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Hos oss på division Nät är du med och bygger ut samt underhåller stamnätet – en avgörande del av Sveriges elektrifiering. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag behöver vi varje år bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer. Tillsammans skapar vi en stabil och hållbar energiinfrastruktur för framtiden.
Som enhetschef för Informationsförvaltning och stöd ansvarar du för att leda, utveckla och samordna arbetet inom informationsförvaltning på Svenska kraftnät. Du har fullt chefsansvar för personal, budget och resultat inom enheten, samt är en nyckelperson i myndighetens utveckling av informationsförvaltningen som strategisk och operativ resurs. Rollen innebär ett nära samarbete med linjeverksamheten på division Nät samt andra delar av organisationen och externa parter och myndigheter.
I rollen är du med och driver verksamhetsutveckling med fokus på informationsförvaltningen. Som enhetschef kommer du ingå i olika styrgrupper, projektgrupper och referensgrupper där du representerar informationsförvaltningen.
Huvudsakliga ansvarsområden är:
I rollen får du möjlighet att påverka hur Svenska kraftnät arbetar med informationsförvaltning som strategisk tillgång samt bygga upp och forma en strategiskt viktig enhet och dess arbetsmetodik.
Enheten Informationsförvaltning och stöd är placerad på sektion Anläggningsinformation som tillhör avdelning Anläggningar på division Nät. På sektionen finns idag fyra enheter och som enhetschef ingår du i sektionens ledningsgrupp.
Enhetschef är direktrapporterande till sektionschefen. Som enhetschef kommer du ingå i olika styrgrupper, projektgrupper och ledningsgrupper men din hemvist är på sektion Anläggningsinformation.
På enheten arbetar idag sex medarbetare stationerade i Sundbyberg, Göteborg, Västerås och Sundsvall.
Skallkrav
Vi söker dig som är stabil och trygg i ditt ledarskap, du fattar genomtänkta beslut även i pressade lägen och skapar tydlighet i förändring. Du är resultatorienterad med förmåga att omsätta strategiska mål till konkret handling och driva arbetet framåt i en verksamhet som ständigt utvecklas. Eftersom rollen innebär omfattande samverkan internt och externt är du också relationsskapande och samarbetsorienterad. Du bygger goda, långsiktiga relationer och får människor att dra åt samma håll.
Vidare har du en universitets eller högskoleutbildning inom exempelvis data- och systemvetenskap, informatik eller samhällsbyggnad, alternativt arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Du har också:
Meriterande krav
Vi ser det som meriterande om du har:
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Tove Swenson, 010-475 85 93, och vid frågor kopplat till rekryteringsprocessen kontakta gärna rekryterare Anna Kalzén. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.
Ansök här
Sök stipendier i Sveriges största stipendieportal
Se alla stipendier »Sök lediga jobb från Sveriges attraktivaste arbetsgivare i vår jobbportal
Se lediga jobb »Sök traineeprogram från Sveriges attraktivaste arbetsgivare
Se traineeprogram »